GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Diyarbakır Defterdarlığı Cahit Sıtkı Tarancı Vergi Dairesi Müdürlüğü
Sayı : E-68277387-250.02.02 - 103153
Konu :Sürücü belgesi alamayanların Motorlu Taşıtlar Vergisi istisnası 09.10.2026
Sayın MUSTAFA İRDEM
İlgi: 16.09.2026 tarih ve 217433 sayılı Malûl ve Engelliler Adına Kayıt ve Tescilli Taşıtlarda Motorlu Taşıtlar Vergisi İstisnası Bildirim Formu
İlgide kayıtlı Malûl ve Engelliler Adına Kayıt ve Tescilli Taşıtlarda Motorlu Taşıtlar Vergisi İstisnası Bildirim Formu ile Dairemizde adınıza kayıt ve tescilli bulunan 21............... plakalı aracınız için 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun (4/1-c) maddesi kapsamında Motorlu taşıtlar vergisi istisnasından faydalanmak üzere müracaatta bulunduğunuz anlaşılmıştır.
Dairemiz kayıtlarının tetkikinde, Diyarbakır Selahaddin Eyyubi Devlet Hastanesinden alınan 05.05.2026 tarihli ve 20265511511187003100 numaralı Erişkinler için Engellilik Sağlık Kurulu Raporu (süresiz-%60 engellilik oranlı) ile 21........... plakalı aracı 08/09/2026 tarihte adınıza tescil edildiği anlaşılmaktadır.
Sürücü belgesi alamayan malul ve engellilerin 197 sayılı motorlu taşıtlar vergisi kanununun (4/1-c) maddesinde faydalanıp faydalanamayacağı konusunda Gelir İdaresi Başkanlığının 27.07.2026 tarih 79750 sayılı yazılarında "%90'ın altında engel oranı bulunan malul ve engellilerden, adlarına kayıt ve tescilli taşıtları herhangi bir özel tertibat yaptırmadan kullanamayacak durumda olanlar istisna kapsamında olup, istisnadan yararlanabilmek için taşıtların engellilik durumuna uygun özel tertibatlı hale getirilerek veya özel tertibatlı olarak kayıt ve tescil edilmesi şarttır."denilmektedir.
Bu itibarla, 197 sayılı Kanunun (4/1-c) maddesinde düzenlenen istisna uygulamasından yararlanmak isteyen %90'ın altında engel oranına sahip malul ve engellilerden sürücü belgesi bulunmayanlar adına kayıt ve tescilli taşıtların, malul ve engellinin kendisinin kullanımını teminen engeline uygun özel tertibatlı hale getirilmesinden veya özel tertibatlı olmasından bahsedilemeyeceğinden, dolayısıyla bu durumda istisna şartlarına haiz olunamayacağından, engel oranı %90'ın altında olanlardan sürücü belgesi bulunmayan malul ve engellilerin söz konusu istisna uygulamasından yararlanmaları mümkün bulunmadığı belirtilmiştir.
Bu nedenle Dairemizde adınıza kayıt ve tescilli 21............. plakalı aracınız için 197 sayılı Kanunun 4´üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde düzenlenen istisna uygulamasından yararlanmanızın mümkün olmadığı, dolaysıyla motorlu taşıtlar vergisi borcunuzu ödemeniz gerektiği hususunu;
Bilgilerinize tebliğen rica ederim.
Turan ÇİFTÇİ
Vergi Dairesi Müdürü
Diyarbakır Defterdarlığı Cahit Sıtkı Tarancı Vergi Dairesi Müdürlüğü
Sayı : E-68277387-250.02.02 - 103153
Konu :Sürücü belgesi alamayanların Motorlu Taşıtlar Vergisi istisnası 09.10.2026
Sayın MUSTAFA İRDEM
İlgi: 16.09.2026 tarih ve 217433 sayılı Malûl ve Engelliler Adına Kayıt ve Tescilli Taşıtlarda Motorlu Taşıtlar Vergisi İstisnası Bildirim Formu
İlgide kayıtlı Malûl ve Engelliler Adına Kayıt ve Tescilli Taşıtlarda Motorlu Taşıtlar Vergisi İstisnası Bildirim Formu ile Dairemizde adınıza kayıt ve tescilli bulunan 21............... plakalı aracınız için 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun (4/1-c) maddesi kapsamında Motorlu taşıtlar vergisi istisnasından faydalanmak üzere müracaatta bulunduğunuz anlaşılmıştır.
Dairemiz kayıtlarının tetkikinde, Diyarbakır Selahaddin Eyyubi Devlet Hastanesinden alınan 05.05.2026 tarihli ve 20265511511187003100 numaralı Erişkinler için Engellilik Sağlık Kurulu Raporu (süresiz-%60 engellilik oranlı) ile 21........... plakalı aracı 08/09/2026 tarihte adınıza tescil edildiği anlaşılmaktadır.
Sürücü belgesi alamayan malul ve engellilerin 197 sayılı motorlu taşıtlar vergisi kanununun (4/1-c) maddesinde faydalanıp faydalanamayacağı konusunda Gelir İdaresi Başkanlığının 27.07.2026 tarih 79750 sayılı yazılarında "%90'ın altında engel oranı bulunan malul ve engellilerden, adlarına kayıt ve tescilli taşıtları herhangi bir özel tertibat yaptırmadan kullanamayacak durumda olanlar istisna kapsamında olup, istisnadan yararlanabilmek için taşıtların engellilik durumuna uygun özel tertibatlı hale getirilerek veya özel tertibatlı olarak kayıt ve tescil edilmesi şarttır."denilmektedir.
Bu itibarla, 197 sayılı Kanunun (4/1-c) maddesinde düzenlenen istisna uygulamasından yararlanmak isteyen %90'ın altında engel oranına sahip malul ve engellilerden sürücü belgesi bulunmayanlar adına kayıt ve tescilli taşıtların, malul ve engellinin kendisinin kullanımını teminen engeline uygun özel tertibatlı hale getirilmesinden veya özel tertibatlı olmasından bahsedilemeyeceğinden, dolayısıyla bu durumda istisna şartlarına haiz olunamayacağından, engel oranı %90'ın altında olanlardan sürücü belgesi bulunmayan malul ve engellilerin söz konusu istisna uygulamasından yararlanmaları mümkün bulunmadığı belirtilmiştir.
Bu nedenle Dairemizde adınıza kayıt ve tescilli 21............. plakalı aracınız için 197 sayılı Kanunun 4´üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde düzenlenen istisna uygulamasından yararlanmanızın mümkün olmadığı, dolaysıyla motorlu taşıtlar vergisi borcunuzu ödemeniz gerektiği hususunu;
Bilgilerinize tebliğen rica ederim.
Turan ÇİFTÇİ
Vergi Dairesi Müdürü
