İnternetin hayatımızda giderek daha fazla yer alması, psikolojik hastalıklar arasına teknoloji bağımlılığını da ekledi. Yeşilay Başkanı, nüfusun yüzde 10'unda görülen rahatsızlık hakkında tavsiyelerde bulundu. cagin bagimliligi teknoloji13905478640 h1120016 - Çağın bağımlılığı teknoloji





Teknoloji bağımlılığının sigara ve uyuşturucu bağımlılığı kadar önemli ve riskli olduğunu belirten Türkiye Yeşilay Cemiyeti Başkanı Prof. Dr. M. İhsan Karaman, ülkemizde 754 kişi üzerinde yapılan son araştırmada bağımlı sayısının yüzde 10, sınırlı bağımlı olarak tanımlanan risk altındaki kişilerin sayısının ise yüzde 26.4 olduğunu söyledi.
Teknoloji bağımlılığı ve yanlış kullanımının özellikle çocuklarda göz, omuz, kol, bacak ve boyunda yaşanacak bedensel problemlerin dışında benlik, insiyatif eksikliği, konsantre olma, gayret eksikliği, maymun iştahlılık ve sabırsızlık gibi psikolojik konularda da problemler yaşattığını belirten Prof. Karaman, teknoloji bağımlılığını önlemede özellikle anne-babalara şu tavsiyelerde bulundu:
Koruma programı yükleyin
Farkındalık yaratın: Özellikle ergenlik dönemindeki çocuklarda eğitim aracılığı ile farkındalık oluşturulmalı. Yeşilay cemiyeti olarak sosyal medya okulu adı altında 20 belediyemizle anlaşma yaparak yaklaşık 1000 gencimize sosyal medya eğitimleri veriyoruz.
İnternet alırken kılıfını hazırlayın: Bilgisayar ve interneti alır almaz zararlı sitelere karşı koruma programlarını yükleyin.
Zaman sınırlaması koyun: Çocuğunuzun zihinsel, fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimi olumsuz etkilenmemesi için ödev ya da projeler dışında sürenin aşılmasına izin vermeyin. Bu süre okul öncesi çocuklarda 30 dk, ilköğretim çağında 30-45 dk ve lise çağında ise günde 2 saati geçmemeli.
İnterneti paylaşın: İnterneti zaman zaman beraber kullanın ve bu kullanım süresini paylaşım haline dönüştürün.
Sağlığını korumayı öğretin: Uzun süreli internet kullanımı bilinçsiz kullanım halinde bedensel ve psikolojik boyutlu sağlık problemlerine yol açmaktadır. Bedensel sorunların çözümü ile ilgili ergonomiye uygun sandalye seçilmeli, kol ve bacaklar yatay ve dikeyde 900 olmalı, göz monitöre en az 68-71 cm uzaklıkta olmalıdır. Psikolojk bozukluklardan korunmak için ara verilmelidir.
Hiperaktivitenin sonucu
-Alternatif oluşturun: Anne baba olarak çocuğumuzu internet bağımlılığı tehlikesinden kurtarmak için evde ya da ev dışında severek yapabilecekleri spor, hobi gibi alternatifler bulmak zorundayız.
-İnternete servis yapmayın: Yemek ve çay saatlerini bilgisayar başında duran çocuğunuza servis yapmayın.
-Arada topluca ara verin: Zaman zaman ailece internet, tv, cep telefonu gibi ev içinde sıklıkla kullanılan hiç bir teknolojik aletin kullanılmadığı günler organize edin. Bu günler başlangıç için 6 saatle başlayıp 12 saate kadar ulaşabilir.
-İnterneti sırayla kullanın: Evde internete bağlı tek bilgisayarın olması, her bireyinin sürelerinin olması internet kullanımında azalma meydana getirebilir.
-Bakıcı olarak kullanmayın: Bazı anne babalar kendilerine vakit ayırabilmek ya da evdeki işlerini yapabilmek için çocuğu interneti bakıcı olarak kullanabiliyor. Uzun süreli internet kullanımının çocuğa zarar vereceği unutulmamalı.
-Sebeplere dikkat edin: İnternet bağımlılığına sebep olan diğer psikolojik problemlerin farkında olmak ve tedavisine gitmek internet bağımlılığını önleme adına çok ciddi önem arzetmektedir. Nitekim konuyla alakalı yapılan çalışmalarda dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu yaşayan bir çocuğun tedavisinin ihmal edilmesi sonucu internet bağımlılığının geliştiğinin yer alması dikkate değer bir örnektir.