Buraya tıklayarak yazıları büyültebilirsiniz Buraya tıklayarak yazıları küçültebilirsiniz
  1. #1
    Üye
    Bozdemir Avatarı

    Üyelik Tarihi
    14.04-2016
    Son Giriş
    04.10-2017
    Saat
    11:05
    Yaşadığı Yer
    ankara
    Mesaj
    29
    Alınan Beğeniler
    5
    Verilen Beğeniler
    1

    Zaten Değerlendirdiniz! 1 Zaten Değerlendirdiniz!
    STAR, dünyanın en güvenli, en sağlıklı, en konforlu ve en dayanıklı tekerlekli sandalye minderi.
    Bügun ankara il sağlık müdürlüğünde oluşturulan komisyona girdim. komisyondakilere her ne kadar sağ kolum engelli olsa da ben iri cüsse ve sol kol yapımın uzunluğu nedeniyle herhangi bir aparata gerek duymadan 5 yıldır otomatik vitesli araç kullanıyorum, bana uyarlanmış oto vites yazmayın dedim. onlarda evet kullanabilirsiniz öyle ama biz buna ilişkin bir sorumluluk alamayız sağ kolunuzda engel varsa sürücü kodlarında yer alan ilgili kodları size yazmak zorundayız dediler.

    sürücü adaylarına ilişkin yönetmeliğe bakıyorum, sürücü kodlarına ilişkin bir itiraz hükmü yok. illa ki hastanede verilen tanıya itiraz etmek zorundasınız ve onlarda sizi hastaneye gönderecek. ama benim tanıya itirazım yok. ya da bilmediğim bir usul mü var?

    düşündüm taşındım engelliler hakkında kanunun 4/b maddesi geldi aklıma.. hüküm der ki "Engellilerin diğer bireylerle eşit koşullarda bağımsız olarak toplum içinde yaşamaları esas olup, özel bir yaşama düzenine zorlanamazlar." tam da bana göre bir hüküm. ben diğer sürücüler gibi otomatik vites kullanabiliyorsam neden bana uyarlama yapılıp özel bir kullanım düzeninine zorluyorlar. bu silgeçler için de geçerli.. silgeçe yapılan uzatma çubuğun bir işe yaradığı yok. illa ki benim silgeç üzerindeki tırnaklardan yağmura göre kademe ayarı yapmam gerek. bunu yapan silgeci aşağı veya yukarı mı kaldıramayacak...

    velhasıl kelam ben bu duruma dava açmayı düşünüyorum. davada da engellinin sürücü belgesinin düzenlenmesinde sadece engel durumunun değil diğer vucut yapı ve özelliklerinin de göz önünde bulundurulması gerektiğini, aynı engele sahip birden fazla kişinin aynı kalıba sokulmasının hem hukuka hem fiilayata uygun olmadığını, durumuma ilişkin de araç kullanımına ilişkin bir bilirkişi talep ettiğimi belirteceğim.

    bu konuda ne düşünürsünüz acaba..

  2. #2
    Genel Yayın Yönetmeni
    OturanBoğa Avatarı

    Gerçek Adı
    Bülent
    Üyelik Tarihi
    09.01-2003
    Son Giriş
    Bugün
    Saat
    08:17
    Yaşadığı Yer
    İstanbul
    Mesaj
    55.883
    Alınan Beğeniler
    941
    Verilen Beğeniler
    1.233

    Zaten Değerlendirdiniz! 0 Zaten Değerlendirdiniz!
    @Bozdemir

    Sağ üst extremite kısıtlılığında otomatik vitesli araç ÖTV'siz alınabilir | GİB Özelgesi ve Rapor

    Rapora itiraz edin. İl sağlık müdürlüğü'nde heyete çıkarsınız. Orada da olumsuz olursa, sağlık bakanlığı'nca kurulacak heyette değerlendirilmesi talebinde bulunursunuz. Oranın kararı kesin olur...

  3. #3
    Üye
    Bozdemir Avatarı

    Üyelik Tarihi
    14.04-2016
    Son Giriş
    04.10-2017
    Saat
    11:05
    Yaşadığı Yer
    ankara
    Mesaj
    29
    Alınan Beğeniler
    5
    Verilen Beğeniler
    1

    Zaten Değerlendirdiniz! 0 Zaten Değerlendirdiniz!
    iyi hoş da komisyon maliyenin mevzuatına hiç bakmıyor. ötv yi de değerlendirmiyor zaten.. sadece ben nasıl araç kullanırım onu söylüyor. yoksa şu tebliğ var şu özelge var diye düşündüğü yok.. ben 5 yıldır tertibatı kullanmıyorum aracım dışarda buyrun bakın tertibata ihticım yok diyorum, onlarda biz bu sorumluluğu alamayız diyolar. itiraz etcem ama akıbet belli gibi duruyor. amacım 2010 yılında çıkan h ehliyet alır özel tertibatlı araç kullanır ibareli raporumu otomatik vitesli araç kullanır haline getirmekti. ehliyet için oto vites yeterli kodu yazılsaydı sadece ben de gidip eski raporumu değiştirecektim.

    nasıl olcak bilmiyorum ...

  4. #4
    Genel Yayın Yönetmeni
    OturanBoğa Avatarı

    Gerçek Adı
    Bülent
    Üyelik Tarihi
    09.01-2003
    Son Giriş
    Bugün
    Saat
    08:17
    Yaşadığı Yer
    İstanbul
    Mesaj
    55.883
    Alınan Beğeniler
    941
    Verilen Beğeniler
    1.233

    Zaten Değerlendirdiniz! 0 Zaten Değerlendirdiniz!
    @Bozdemir

    Alamayacağı sorumluluk neymiş ki! Onların işi sizin araç kullanıp kullanamayacğaınızı değerlendirmek. Sorumluluk almakla bir ilgisi yok ki! İşlerini yapmalarını bekliyoruz... Sağ el tümüyle olmadığında dahi sol elle araç kullanılamıyor mu? Kullanılıyor. Vites kolunu yükseltmek özel donanımdan sayıldığında sürüş güvenliği sağlanıyor da otomatik vitesle neden sağlanmıyormuş? Vites dediğin şey sadece araç durduğunda kullanılan bir şey değil mi? Sürücü araç durduğunda sol eliyle ya da kısıtlı sağ eliyle vites fonksiyonunu kullanaibliyorsa sorun ne? Hangi sorumluluktan korkuyorlarmış?

    Bence itiraz edin... Bunun üstüne gitmezseniz mağdur olan sizsiniz. Oradaki memur için bir evrak, ama sizin için yaşam...

  5. #5
    Üye
    Bozdemir Avatarı

    Üyelik Tarihi
    14.04-2016
    Son Giriş
    04.10-2017
    Saat
    11:05
    Yaşadığı Yer
    ankara
    Mesaj
    29
    Alınan Beğeniler
    5
    Verilen Beğeniler
    1

    Zaten Değerlendirdiniz! 0 Zaten Değerlendirdiniz!
    Aynı şeyleri bende söyledim zaten hareket halinde vites geçişi olmaz, hatta ben vitesi vitese bakmadan değiştiriyorum(dokununca iki aşağı ya da yukarı ileri geri işte) dedim ama nafile.. Bunlar diyor ki senin yürümen için bastona ihtiyacın var, ben de diyorum ki hocam ben buraya koşarak geldim napayım bastonu... İtiraz etcem bakalım süreci de buraya aktarırım inşallah..

  6. #6
    Üye
    Bozdemir Avatarı

    Üyelik Tarihi
    14.04-2016
    Son Giriş
    04.10-2017
    Saat
    11:05
    Yaşadığı Yer
    ankara
    Mesaj
    29
    Alınan Beğeniler
    5
    Verilen Beğeniler
    1

    Zaten Değerlendirdiniz! 0 Zaten Değerlendirdiniz!
    Dün bilgi edinmeye bir başvuru yapmıştım. Yönetmelikte rapordaki tanıya yönelik itirazın olduğunu yazıyor ama rapordaki sürücü kodlarına ilişkin bir itiraz usulü belirtilmemiş ne yapmak gerekiyor diye... Cevap ilginç olmuş;
    "Birimimize yapmış olduğunuz başvurunuz ilgisi nedeniyle Bakanlığımız Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğüne iletilmiş olup, ilgili Genel Müdürlük tarafından başvurunuza verilen cevap aşağıdadır.

    İl Sağlık Müdürlüğü bünyesinde oluşturulan komisyon tarafından düzenlenen rapora itiraz hakkı bulunmamaktadır. Bilgilerinize rica ederim. T.C Sağlık Bakanlığı Bilgi Edinme Birimi. "

    Bu durumda doğrudan dava yolu gözüküyor gibi...

  7. #7
    Genel Yayın Yönetmeni
    OturanBoğa Avatarı

    Gerçek Adı
    Bülent
    Üyelik Tarihi
    09.01-2003
    Son Giriş
    Bugün
    Saat
    08:17
    Yaşadığı Yer
    İstanbul
    Mesaj
    55.883
    Alınan Beğeniler
    941
    Verilen Beğeniler
    1.233

    Zaten Değerlendirdiniz! 0 Zaten Değerlendirdiniz!
    @Bozdemir

    il sağlık komisyonlarının kararlarına itiraz edilip edilemeyeceğine dair herhangi bir düzenleme yok sürücü yönetmeliği'nde. Bence bunu atlamışlar!

    Bence başka il-ilçe komisyonlarına gidip denemek dava açmaktan çok daha kolay. Sonuçta "x komisyona girmek zorundasınız" diye bir dayatma yok...

  8. #8
    Üye
    Bozdemir Avatarı

    Üyelik Tarihi
    14.04-2016
    Son Giriş
    04.10-2017
    Saat
    11:05
    Yaşadığı Yer
    ankara
    Mesaj
    29
    Alınan Beğeniler
    5
    Verilen Beğeniler
    1

    Zaten Değerlendirdiniz! 0 Zaten Değerlendirdiniz!
    Bu raporların işlendiği bir sistem vardır. Diğer tarafta görülür diye tahmin ediyorum dolayısıyla da boşa uğraş olur

  9. #9
    Üye
    muratburgul Avatarı

    Gerçek Adı
    murat
    Üyelik Tarihi
    20.10-2010
    Son Giriş
    10.11-2017
    Saat
    14:26
    Mesaj
    10
    Alınan Beğeniler
    0
    Verilen Beğeniler
    0

    Zaten Değerlendirdiniz! 0 Zaten Değerlendirdiniz!
    ortak kullandıkları bir sistem olduğunu zannetmiyorum. ne yaptınız bi sonuç alabildinizmi acaba

  10. #10
    Üye
    Bozdemir Avatarı

    Üyelik Tarihi
    14.04-2016
    Son Giriş
    04.10-2017
    Saat
    11:05
    Yaşadığı Yer
    ankara
    Mesaj
    29
    Alınan Beğeniler
    5
    Verilen Beğeniler
    1

    Zaten Değerlendirdiniz! 1 Zaten Değerlendirdiniz!
    Panthera: hafif, agresif ve zarif aktif tekerlekli sandalye...
    Araştırmalarıma göre sürücü kodları listesi avrupa birliğindeki sürücü kodlarının türkçeye çevrilerek yürürlük verilmesinden ibarettir. ancak bu kodlar resmi gazetede yayımlanmamış, egm'nin sitesine konularak hukuki bir hata yapılmıştır. Ayrıca 10.04 deki uyarlanmış vites kolu bu liste yayımlanmadan çok kısa bir süre önce AB'de değişikliğe gidilmiştir. bu duruma ilişkin egm'ye gönderdiğim bilgi edinme başvurusunda;

    "AB komisyonunun "COMMISSION DIRECTIVE (EU) 2015/653 of 24 April 2015 amending Directive 2006/126/EC of the European Parliament and of the Council on driving licences" direktifi ile sürücü kodlarında yer alan 10.04 kodu daha önce "Adjusted gear-shift lever (uyarlanmış vites kolu)" iken 2015 yılında " Adapted transmission control device (vitese adapte edilen kontrol cihazı)" şeklinde değişmiştir. Anlam olarak aralarında ve uygulamada bariz farkların olduğu belirli iken bu değişikliğin internet sitenizde yayınlanan sürücü kodları tablosuna işlenmeme gerekçesi nedir? "

    desem de bir cevap alamadım.

    (edit: aldığım cevap aşağıdadır.
    " e-mail başvurunuz 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği ve ilgili mevzuatlar kapsamında incelenmiştir.
    Sürücü belgesi kısıt kodlarında 10.04 kodu (Uyarlanmış Vites Kolu) olarak yer almaktadır.
    Her bir trafik kuralının en az bir hayat kadar değerli olduğunu unutmamanız dileğiyle, İyi günler dileriz.
    EGM Trafik Uygulama ve Denetleme Dairesi Başkanlığı"

    aslında ccevap vermemişler bende duruma kızarak şöyle bir cevaba cevap yazmışım:

    "Dalga mı geçiyorsunuz orda, ben size AB direktifinde böyle bizde böyle nedeni nedir diyorum. Verdiğiniz cevaba bakın... Bari bilmiyoruz deyin anlayalım.")

    burada bizi ilgilendiren nokta şu; Avrupada daha önce vitesin engele göre uyarlanması söz konusu iken, artık vitese yapılacak bir kontrol cihazı ile araç kullanımı mümkün hale gelmiştir. bu durumda da vitesi direksiyondan kontrolü sağlayan kulakçıkların varlığı halinde AB'de 10.04 kodu sağlanmış kabul ediliyor. dolayısıyla engel durumuna göre vites kolunu sağa sola taşıma olayına gerek kalmıyor. bunlar benim yorumlarım tabiki, gidip görmüş değilim.

    yani, eğer sürücü kodlarına ilişkin bir dava açılırsa, kodların rg'de yayımlanması ve uluslararası güncellemelere paralelliğinin sağlanması noktasında dava kazanılır diye düşünüyorum. ayrıca verilen kodlara itiraz mercinin bulunmaması da açıkça hukuka aykırı. davaların azaltılması hususunda hükümet politikalarına da aykırı.. usul olarak verilen kodlara uygun şekilde tertibatlandırılan araçların engelliler tarafından kullanımına uygun olup olmadığının kontrolsüz olması da mevzuata aykırı. adamlar oturduğu yerden sana kumaş dikiyor, başka bir olayı yok..

    tüm bunları gördükden sonra niye dava açmadınız diye soran olursa, cevabım Burası Türkiye... itirazı olan varsa buna burda belirtmesin, gidip dava açsın derim.


    hatta ben özveri ile dilekçeyi hazırladım ama daha ileriye gitmedim. benim durumumda bulunan arkadaşlara içerisinde bulunduğumuz durum ile ilgili fikir vermesi açısından dilekçenin bir kısmını buraya ekliyorum.

    "İLGİLİ MEVZUAT HÜKÜMLERİ


    Bilindiği üzere, 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun’unun 1 inci maddesinde engellilerin temel hak ve özgürlüklerden faydalanmasını teşvik ve temin ederek ve doğuştan sahip oldukları onura saygıyı güçlendirerek toplumsal hayata diğer bireylerle eşit koşullarda tam ve etkin katılımlarının sağlanması amaçlanmaktadır. 3 üncü maddesinin “doğrudan ayrımcılık” ve “dolaylı ayrımcılık “ ile “engelliliğe dayalı ayrımcılık” tanımlarında;

    - Doğrudan ayrımcılık, engelliliğe dayalı ayrımcılık temeline dayanan ve engellinin hak ve özgürlüklerden karşılaştırılabilir durumdakilere kıyasla eşit şekilde yararlanmasını engelleyen, kısıtlayan veya zorlaştıran her türlü farklı muamele,

    - Dolaylı ayrımcılık görünüşte ayrımcı olmayan her türlü eylem, işlem ve uygulamalar sonucunda engelliliğe dayalı ayrımcılık temeliyle bağlantılı olarak, engellinin hak ve özgürlüklerden yararlanması bakımından nesnel olarak haklılaştırılamayan dezavantajlı bir konuma sokulma,

    Engelliliğe dayalı ayrımcılık ise siyasi, ekonomik, sosyal, kültürel, medeni veya başka herhangi bir alanda insan hak ve temel özgürlüklerinin tam ve diğerleri ile eşit koşullar altında kullanılması veya bunlardan yararlanılması önünde engelliliğe dayalı olarak gerçekleştirilen her türlü ayrım, dışlama veya kısıtlama,

    şeklinde tanımlanmaktadır.

    Bu tanımlar eşliğinde ise idari düzenlemelerin 3 üncü maddede yer alan engellilerin insan haklarını ve temel özgürlüklerini tam ve diğer bireylerle eşit şekilde kullanmasını veya bunlardan yararlanmasını sağlamak üzere belirli bir durumda ihtiyaç duyulan, ölçüsüz veya aşırı bir yük getirmeyen, gerekli ve uygun değişiklik ve tedbirleri içeren “makul düzenleme” ler şeklinde yapılması gerektiği belirtilmektedir.

    Aynı Kanunun “Ayrımcılık” başlıklı 4/A maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında doğrudan ve dolaylı ayrımcılık dâhil olmak üzere engelliliğe dayalı her türlü ayrımcılığın yasak olduğu, eşitliği sağlamak ve ayrımcılığı ortadan kaldırmak üzere engellilere yönelik makul düzenlemelerin yapılması için gerekli tedbirlerin alınacağı belirtilmiştir.

    Son olarak aynı Kanunun “Topluma dâhil olma” başlıklı 4/B maddesinin ikinci fıkrasında ise engellilerin diğer bireylerle eşit koşullarda bağımsız olarak toplum içinde yaşamaları esas olup, özel bir yaşama düzenine zorlanamayacakları belirtilmiştir.

    .......

    Sağlık Kurulu Raporuna İlişkin İptal Gerekçesi


    14/04/2016 tarihinde Ankara İl Sağlık Müdürlüğünde oluşturulan komisyon tarafından araç kullanabilmem için “Uyarlanmış vites kolu”, “Tek elle/kolla işletilen alternatif uyarlanmış direksiyon sistemi” ve “Direksiyondan sol eli çekmeden kullanılabilen kontrol cihazları” şeklindeki özel tertibatların, kullanacağım araçta zorunlu olarak bulunmasına yönelik karar verilmiştir. Komisyonda her ne kadar sol kol yapımın uygunluğu nedeni ile otomatik vitesi tertibat olmaksızın sol kolum ile çok rahat bir şekilde kullanabiliyor olduğumu, bilakis otomatik vites üzerinde yapılacak tertibat ile vitesin sol tarafıma alınmasında 1,82 boy ve 100 kiloya yakın olmam (Ek-4) nedeni ile sürücü kapısı ve koltuk arasına sıkıştırılmış şekilde ya da sol bacağımın altında kalacak olan bu tertibatı kullanamayacağımı veya bu şekilde daha çok zorlanacağımı belirtmiş olsam da, komisyon tarafından mevzuatta sağ kolunda engel bulunanlar için bu tertibatların öngörüldüğünü ve durumum açısından bir sorumluluk alamayacaklarını belirtmişlerdir.

    Oysaki Sürücü Adayları Ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin sekizinci fıkrasında “komisyon tarafından, aracın tadil edilmesini müteakip sürücünün aracı kullanıp kullanamadığı kontrol edilebilir.” hükmü yer almaktadır. Bu hükme binaen talebim doğrultusunda aracı kullanıp kullanamadığımın kontrolünün yapılması yerine (komisyonda iken bu kontrolü talep etmeme rağmen) doğrudan sorumluluk alma korkusu ile kod tablosundaki tertibatların uygulanmasında şahsım adına ölçüsüz ve aşırı bir yük getirecek şekilde, gerekli olmayan ve uygunsuz bir tedbiri içeren ve nihayetinde makul olmayan bir düzenleme yapılmış ve engeli bulunmayan diğer sürücülere kıyasla araç kullanımımı kısıtlayan veya zorlaştıran farklı bir muameleye maruz bırakılmış durumdayım. Otomatik vitesi diğer sürücüler gibi sol elim ile rahat bir şekilde kullanabilecekken, söz konusu düzenleme ile vitesi kullanabilmem zorlaştırılmış ve sürüş ve trafik güvenliğine bu haliyle risk oluşturması açısından nesnel olarak haklılaştırılamayan dezavantajlı bir konuma sokulmuş bulunmaktayım.

    Bununla birlikte sırf sağ kolumda bulunan engelim nedeniyle vites kolunun zorunlu olarak sol tarafa alınması işlemi - kilo ve boy sorunu nedeniyle sürücü ve trafik güvenliğini dahi riske atacak seviyede- özel bir yaşama düzenine zorlama anlamı taşımaktadır. Hâlbuki mevzuat açısından böyle bir zorunluluk olmayıp, söz konusu sürücü kodlarının tespitinde komisyonun geniş bir takdir hakkı bile varken otomatik vitesin sol tarafa taşınmasının komisyon tarafından ısrarında bir isabet bulunmamaktadır.

    ......

    Sürücü Kodlarının Tespitinde Aracın Hareket Haline İlişkin Ayrıma Gidilmesi

    Diğer taraftan söz konusu kod tablosu ile engelli için ve sırf engelinden dolayı sürücü ve trafik güvenliğini aşacak ölçüsüz tedbirlere başvurulmakta ve engeli olmayan diğer sürücüler için getirilmesine gerek bulunmayan bazı tedbirler engelliler için öngörülmektedir. Örneğin ülkemizdeki çoğu araçta sağ aynaların ayarlanması için otomatik bir tuş veya ayar düğmesi bulunmamakta ve bu sürücüler için araç hareket etmeden önce veya hareket halindeyse aracı uygun bir yere çekerek aynaları ayarlanması beklenmektedir. Diğer bir örnek olarak sürücünün hareket halinde iken trafiğin güvenliği için çok riskli olan torpido gözüne veya arka koltuğa uzanması durumu için sürücünün aracı müsait bir yere çekip park etmesi ardından torpido gözüne veya arka koltuğa uzanacağı düşünülmektedir. Yine aynı şekilde hareket halinde iken engeli bulunmayan bir sürücünün tavana uzanıp arka koltuklar için aydınlatmayı ayarlaması düşünülemez. Koltuğun ve aynaların ayarlanmasının hareket etmeden önce yapılması gerektiği de aynı mantığın ürünü bulunmaktadır. Aksi bir halde tüm bu örneklerde belirtilen durumlar için engeli bulunmayan sürücülerin araçlarına dahi özel tertibatın takılması gerektiği sonucuna varılması gerekirdi. Diğer bir deyişle sürücünün iki elini birden direksiyondan ayırmasını önleyecek veya tek elle dahi direksiyonu tutarken gözünün yoldan ayrılmasını engelleyecek araç içerisindeki ihtiyaçları için tüm sürücülere özel bir tertibat yapılması gerekirdi. Böyle bir özel tertibatın gerekli görülmeyişinin nedeni bu tür ihtiyaçların sürücünün hareket halindeyken trafik güvenliği yönünden aracı durdurmaksızın kullanması gereken (sinyal, vites değiştirme veya silecek kolunu çalıştırma gibi) düzeneklerden ayrılabilir nitelikte olmasıdır.

    Ancak sağ kolunda engeli bulunan engelliler için aracın hareket halinde olup olmadığına bakılmaksızın, camların, müzik sisteminin, klimanın veya hareket halinde iken sürüş güvenliği açısından diğer aciliyet taşımayan ihtiyaçların aracın hareket etmesinden önce veya aracın müsait bir yere çekilerek ayarlanması mümkün iken bu düzeneklerin direksiyona uyarlama zorunluluğunun getirilmesi 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun’un yukarıda belirtilen hükümlerinin tümüne birden ayrımcılık noktasında aykırılık taşımaktadır. Nasıl ki engeli bulunmayan bir sürücü hareket halinde iken risk taşıyan hareketlere girişmez ise, aynı mantık engelli sürücüler için de geçerlidir. Engeli bulunmayan rasyonel sürücülerin yapmasının beklenmeyeceği riskli hareketlerin, engeli bulunan tüm sürücülerden beklenmesi engellilerin araç kullanımında rasyonel bir mantık ve zihinsel bir gelişime sahip olmadığı düşüncesine yol açmaktadır.

    Diğer bir deyişle, Sürücü/Sürücü Adayı ve Araçlara İlişkin Kod Tablosunda belirtilen tertibatların aracın hareket halinde olup olmadığına veya hareket halindeyken kullanılmasının şart olup olmadığına bakılmaksızın düzenlenmesi ve bu ayrım yapılmaksızın ihtiyaç duyulan ayarlamaların tümüne birden tertibat zorunluluğunun getirilmesi hem engellinin özel bir yaşama düzenine sokulması anlamında hem de engelliye ölçüsüz ve gereksiz bir yük yüklenmesi açısından kanuna aykırılık taşımaktadır. Direksiyona entegre edilen bu tür ithal kontrol cihazlarının piyasada 2000 euro gibi bir fiyatla (Ek-5) bulunması ise bazı engelli sürücüler için ekonomik olarak gereksiz ve ayrı bir yük niteliğindedir.


    .......

    Kod Tablosunun Anlaşılır Bir Şekilde Resmi Gazetede Yayımlanması

    Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin dokuzuncu fıkrasının birinci cümlesinde “Sürücü ve araçlara ilişkin kod tablosu İçişleri Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca belirlenerek bu kurumların internet sitesinde yayımlanır.” hükmü yer almaktadır. Bu hükme binaen emniyet genel müdürlüğünün internet sitesinde Sürücü/Sürücü Adayı ve Araçlara İlişkin Kod Tablosu yayımlanmıştır. Ancak 3011 sayılı Resmi Gazete'de Yayımlanacak Olan Yönetmelikler Hakkında Kanun’un birinci maddesinde kamuoyunu ilgilendiren yönetmeliklerin Resmi Gaztede yayımlanacağı belirtilmiştir. Söz konusu tablo yönetmelik adı ile oluşturulmasa da, idarenin düzenleyici bir işlemi olması ve kamuoyunu ilgilendirmesi noktasında hükmünün yönetmelik normundan ayrı bir işlem olarak değerlendirilemeyeceği açıktır. Bu yönü ile söz konusu tablonun resmi gazetede yayımlanmamış olması 3011 sayılı Kanun’a aykırılık teşkil etmektedir.

    Diğer taraftan Mevzuat Hazırlama Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik’in 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde hazırlanacak taslakların anlaşılır bir biçimde düzenlenmesi gerektiği belirtilmektedir. Tablodaki kodlardan sadece bu davaya özgü olarak “40.14. Tek elle/kolla işletilen alternatif uyarlanmış direksiyon sistemi” ile alternatif uyarlanmış direksiyon ile neyin kastedildiği, direksiyonun ne tür bir alternatife nasıl bir uyarlama yapılacağı belirsizdir. Yine “35.03. Direksiyondan sol eli çekmeden kullanılabilen kontrol cihazları”nın tam olarak ne tür düzenekleri kapsadığı, kontrol cihazlarının içeriğinin şeklinin nasıl olacağına ilişkin bir düzenleme yapılmamıştır.

    Dahası bu kodlar ile kastedilen şeyin tam olarak ne olduğu hakkında Sağlık Bakanlığına 18/04/2016 tarihli ve 3494 sayılı bilgi edinme başvurusu (Ek- 6) yapmış olsam da, bu başvuruya ilişkin “durumunuzun bilgi edinme kanalı ile değerlendirilmesi uygun olmayıp, ilgili komisyon tarafından değerlendirme mevzuat gereği yapılmaktadır.” şeklinde bir cevap almış bulunmaktayım. Oysaki bu kodların açıklanmasına yönelik herhangi bir mevzuatta herhangi bir hüküm bulunmamaktadır. Diğer mevzuatlarda bir şekilde bulunsa dahi mevzuat tekniği açısından bu tabloda da açıklama şeklinde ya da atıf şeklinde ilgili bilgilerin ekli bulunması gerekirdi.