fft5 mf599152 - Bilinmeyen hayatlar!

118'li bilinmeyen numaralar servisi, işsizlikten bunalan engelliler için iş kapısı oldu.

11818, 11880, 11824... 2009 yılında özel sektöre açılan bilinmeyen numaralar servisleri Türkiye için yeni bir başlangıç oldu. Özel şirketlerin sıkı rekabete tutuştuğu sektör ‘adının’ sınırları aştı. Sadece telefon numarası istemek için değil, maç sonucunu, hava durumunu merak eden, eşiyle sevgilisiyle kavga eden, kapıda kalan bilinmeyen numaralar servislerine sarıldı.

Ama bu kadarla da kalmadı. Yıllar önce Türk kadınının ilk kez profesyonel iş hayatına atıldığı bilinmeyen numaralar servisleri engelliler için de iş kapısı oldu. Birçok engelli, sadece telefonun diğer ucundakilerin değil kendi hayatlarının da ‘bilinmeyeni’ni buldu.

fft16 mf599160 - Bilinmeyen hayatlar!

Hayata bağlandılar
‘Bilinmeyen numaralar’ hizmeti 2007’de özel sektöre açıldı. Daha önce 118 ile Türk Telekom’un tekelinde olan pazarda şu anda 8 marka yarışıyor. Ama en çok Balık Ayhanlı reklamları ile 11818 ve 11880 dikkat çekiyor. Günlük 200 bin çağrının söz konusu olduğu sektörde şirketler bir adım öne çıkmak için katma değerli hizmet yarışında. İşin bir de sosyal sorumluluk boyutu var. 11818 numarası ile hizmet veren Assistt, bilinmeyen numalarla ekonomik hayatta kendilerine çok fazla yer bulamayan engellileri telefon ucundaki ses olarak ‘hayata’ bağladı.

50 engelli evden çalışıyor
Şirket bünyesinde şu anda 50’nin üzerinde engelli çalışan bulunuyor. Ofiste çalışanlar ile aynı ücreti alan bu çalışanların ofisleri ise evleri. Assistt Genel Müdürü Adil Zembat, “Bu bizim sosyal sorumluluk projemiz. Şu anda 50 engelli çalışanımız var ama hedefimiz bu sayıyı daha da yukarı çıkarmak. Başvuru bekliyoruz” diyor.

Evlerine kurdukları bilgisayar ve yazılımlarla engelli çalışanların çağrılara cevap verdiğini anlatan Zembat, “Kurduğumuz santral engelliler de dahil olmak üzere tüm çalışanlarımıza gelen çağrıları otomatik olarak dağıtıyor. Büyük bir aşkla her sabah hazırlanıp bilgisayarlarının başına geçiyorlar. Bu sayede hayata tutundular” diye konuşuyor.

Maç sonucu bilgisi için özel ekip kuruldu
Bilinmeyen numaralar servislerinde hizmette sınır yok. Maç sonucu, hava durumu, nöbetçi eczane, çilingir hizmeti... ‘Bilinmeyen’ herşeye yanıt almak mümkün.

Adil Zembat, özellikle erkeklerin en çok maç sonuçlarını öğrenmek için aradığını belirtiyor. Bunun için özel bir ekip ve yazılım sistemi oluşturduklarını kaydeden Zembat, “Günde yaklaşık 50-60 bin çağrı alıyoruz. Aldığımız çağrıların yüzde 10’u katma değerli servislere ait. Önümüzdeki günlerde sinema bileti satışına da başlamak için hazırlık yapıyoruz” açıklamasını yapıyor. Bilinmeyen numaralar servislerinin Türkiye’de çok hızlı bir yol kat ettiğini belirten 11880 Operasyon Direktörü Erkul Sarı, bin çalışanlarıyla telefon numarası sorgusu başta olamak üzere, tüketicinin ihtiyacı olan her türlü bilgi konusunda yardımcı olduklarını söylüyor.

Ücretlendirmede süre çok önemli
Bilinmeyen numaralarda dakika ücretleri şirketten şirkete değişiyor. Sektörde ücretlendirme dakika başına 96 kuruş ile 1.20 TL arasında değişiyor. Ama burada en önemli kriter aradığınız operatörün yanıt verme süresi. Bazı şirketlerde bu süre 30-70 saniye iken bazılarında ise daha uzun olabiliyor.

Radikal