TEKSAN İnovatif Medikal Ürünler İstanbul, Antalya, Bursa ve Antalya'da
View RSS Feed

mufto 27

Amel-i salih (salih amel) nedir?

Değer Biç
Rabbim hakkıyla istifade edenlerden eylesin cümlemizi

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM

Amel-i salih; “iyi, güzel ve faydalı iş,” “Allah’ın rızasına uygun amel” demektir.

“Asra yemin olsun ki, hiç şüphesiz, insan hüsrandadır. Ancak, iman edip, salih amel işleyenler, birbirine hakkı ve sabrı tavsiye edenler müstesna.” (Asr, 103/1-3)

Kur'an-ı Kerim'de, imandan sonra hemen amel-i salihin zikredildiği pek çok âyet vardır. Bu bir irşattır, bir dikkat çekmedir. Allah’a iman eden bir insanın, bu imanını, kulluk şuuruyla ve ibadet hayatıyla desteklemesi gerektiği konusunda bir İlâhî ikazdır.

İmanla salih amelin birlikte zikredildiği bir başka âyet:

“İman eden ve salih amel işleyen mü’minleri müjdele ki, altından nehirler akan cennetler onlarındır.” (Bakara, 2/25)

Amelin salih olması büyük önem taşır. Amelin salih olmasının en önemli şartı, ihlastır; yani o işten, o ibadetten, o hayırdan sadece Allah rızasının beklenmesi, başka bir gaye gözetilmemesidir.

Nur Müellifi, “salih amelin ruhunun ihlas olduğunu” beyan etmekle, ihlas şartından yoksun amelleri ruhsuz varlıklara, heykellere benzetmiş oluyor. Yüzlerce insan heykelini bir araya getirseniz bir insan etmezler, çünkü hayatları yoktur, ruhları yoktur. Riya için, maddî menfaat için, desinler yahut demesinler için yapılan bütün ibadetler bu guruba girer.

Şu var ki, salih amel için, ruh yanında bedenin de ayrı bir önemi vardır. İhlas ile yapılan ibadetlerde, şekil şartı beden vazifesi görür.

Akşam namazının farzı üç rekattır ve bunun dört kılınması hâlinde, şekil yönünden, amel batıl olur. O dört rekatlık namazın şekillendiğini, tecessüm ettiğini düşününüz; ona kimse akşam namazı demez. Aynı şekilde, ramazan orucunun şekil şartı, imsakla başlayıp, güneşin batışıyla son bulmasıdır. İmsaktan sonra başlayıp, yatsıya kadar devam eden bir açlığa “oruç” denmez. Şekil yönünden o, oruçtan başka bir şeydir. Demek ki, amellerde şekil şartı da önemle dikkate alınacak, Allah’ın razı olduğu tarz nasılsa ameller ona uygun olarak yapılacaktır.

Şekil şartının yerine getirildiği ibadetlerde, kişi sorumluluktan kurtulabilir. Ancak o ibadetten alacağı feyz ve onunla kazanacağı manevî kemal, amelin ruhu olan ihlas nispetindedir.

Salih amel için Nur Külliyatı'nda yapılan çok önemli bir tarif şöyledir:

“İmana ait bilgilerden sonra en lâzım ve en mühim a’mal-i sâlihadır. Sâlih amel ise, maddî ve manevî hukuk-u ibada tecavüz etmemekle, hukukullahı da bihakkın îfa etmekten ibarettir.” (Mesnevî-i Nuriye)

İnsanların maddî ve manevî hukuklarına tecavüz etmemek “salih amel” tarifi içine girmiştir. İlk bakışta bunun, daha çok, takva mânâsına geldiği sanılırsa da takva ile salih amel arasında kuvvetli bir ilgi olduğu düşünüldüğünde, bu ifadelerin salih amel için de geçerli olduğu hemen anlaşılır. İnsanların ne maddî ne de manevî hukuklarına tecavüz etmeden geçen bir ömür, salih bir ömürdür.

Yalan söylememek takva, doğru söylemek salih ameldir. İbadet etmemeyi büyük bir suç görmek takva, ibadet etmek ise salih ameldir.

İnsanlar Allah’ın kullarıdırlar. Onların haklarını çiğnemekten Hakkın razı olmadığı açıktır. Kâfire bile zulüm edilmesine Rabbimiz razı değildir. O hâlde, Hakk'ın kullarını incitmemek, onların gıybetlerini yapmamak, onlara iftirada bulunmamak, haset etmemek, canlarına, mallarına kıymamak Hakk'ın razı olduğu fiiller ve hâller olup, salih amelin tarifi içinde yer alırlar.

“Hukukullah” denilince, daha çok kişinin itikat ve ibadet hayatı anlaşılır. İtikadı yanlış olan bir insan, Hakk'ın hukukuna tecavüz etmiş olacağı gibi, inancına göre yaşamayan ve Hakk'ın emirlerine uymayan bir insan da hukukullaha riayet etmemiş olur.

Yaptığı isyanlarla başkalarına kötü örnek olmak ise, hem hukukullaha riayetsizliktir hem de kul hakkına tecavüzdür.

Rabbim bizlere hayır yolunda hak yolunda razı olacağı ameller işletmeyi ve rızasına ulaşmayı nasip eylesin.

Dualarda buluşmak dileğiyle
Selam ve dua ile...
Etiketler: Boş Etiket Ekle / Değiştir
Ana Sayfa Bölümleri
Diğer

Yorum

  1. meryemce - Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    “Yalan söylememek takva, doğru söylemek salih ameldir. İbadet etmemeyi büyük bir suç görmek takva, ibadet etmek ise salih ameldir.”

    Bu ayrımı bilmiyordum,Allah razı olsun.
    Rabbim az da olsa salih amelin devamlı ve ihlaslı olanını nasip etsin.İhlassız olmaktan,riyaya bulaşmaktan Hak Teala bizleri muhafaza eylesin.
  2. mufto 27 Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    Artık öğrenmiş oldun hayırlı olsun
    Amin inşa ALLAH Rabbim sizdende razı olsun

    Amin zaten hadis-i şerifte peygamber efendimiz aleyhissalatü vesselâmda öyle buyuruyor;

    Resulullah (sav) onlara yönelerek şunu söyledi:

    "Ey insanlar, takat getireceğiniz işleri yapın. Zira siz (dua etmekten) usanmadıkça Allah da sevap yazmaktan usanmaz. Allah'a en hoş gelen amel, az da olsa devamlı olanıdır."

    Rabbim hayırlı bir ömür razı olacağı bir ömür nasip etsin bizlere amin inşa ALLAH
  3. meryemce - Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    Alıntı Alıntı Yapılan Kişi: mufto 27
    Artık öğrenmiş oldun hayırlı olsun
    Amin inşa ALLAH Rabbim sizdende razı olsun

    Amin zaten hadis-i şerifte peygamber efendimiz aleyhissalatü vesselâmda öyle buyuruyor;

    Resulullah (sav) onlara yönelerek şunu söyledi:

    "Ey insanlar, takat getireceğiniz işleri yapın. Zira siz (dua etmekten) usanmadıkça Allah da sevap yazmaktan usanmaz. Allah'a en hoş gelen amel, az da olsa devamlı olanıdır."

    Rabbim hayırlı bir ömür razı olacağı bir ömür nasip etsin bizlere amin inşa ALLAH
    Evet,öğrenmiş oldum vesilenizle. Çok değerli paylaşımlar gerçekten,Allah sizden razı olsun.
    Hocam ben Kur'an-ı Kerim'i güneş ışığına, hadis-i şerifleri de ay ışığına benzetiyorum.Çünkü Kur'an-ı Kerim'de kapalı olarak bahsedilmiş ayetleri hadislerin nurlu ışığı ile açıklığa kavuşturmak mümkün oluyor elhamdülillah.En bariz örneği namazın nasıl kılınacağı hususu.O yüzden Peygamberimiz (s.a.v) bizim için en büyük nimet.Onu bize hediye eden Allah'a hamd,Kainatın Efendisi'ne de salat ve selam olsun.
  4. mufto 27 Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    Allahümme salli alâ seyyidina muhammedin ve alâ ali seyyidina muhammed

    O yüzdendir ki

    Ebu Hüreyreden nakledildiğine göre Peygamberimiz (asv) şöyle buyurdu:

    Size iki şey bırakıyorum. (Bunlara tutunursanız) asla delalete düşmezsiniz: Allah'ın kitabı ve sünnetim. Bu ikisi (kıyamette) havza kadar ayrılmadan beraberce geleceklerdir.

    (Hâkim,1/93).
    Rabbimin Kuran ve sünnete sarılan kullarindan olmak duasıyla
  5. meryemce - Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    "Size iki şey bırakıyorum. (Bunlara tutunursanız) asla delalete düşmezsiniz: Allah'ın kitabı ve sünnetim. Bu ikisi (kıyamette) havza kadar ayrılmadan beraberce geleceklerdir."
    Evet,nokta atışı bir hadis oldu bu da.
    Rabbim iki emaneti de hakkıyla hıfz edip ihya edenlerden etsin bütün müslümanları,amin.
  6. mufto 27 Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    Amin inşa ALLAH @meryemce -
  7. (ben) Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    Kuranı Kerim bizlere namaz kıl der, nasıl kılınanacagını peygamber efendimiz tarif eder kısaca bir elmanın iki yarısı gibi yolundan ayrılmayan kullarından olalım inş
  8. mufto 27 Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    Alıntı Alıntı Yapılan Kişi: (ben)
    Kuranı Kerim bizlere namaz kıl der, nasıl kılınanacagını peygamber efendimiz tarif eder kısaca bir elmanın iki yarısı gibi yolundan ayrılmayan kullarından olalım inş
    Aynen kardeşim. amin inşa ALLAH
  9. (ben) Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    Efendimiz Hz. Muhammed (s.a.s.)'e ilk vahiy, miladi 610 yılı, Ramazan ayı, Kadir gecesinde inzal olunmuştur.

    Peygamberimize (a.s.) vahyin açıktan geldiği o günde Cebrail (a.s.), Peygamberimize (a.s.) abdest almayı ve namaz kılmayı da öğretti

    Mekke'nin yukarı tarafında vadinin bir köşesinde ökçesini yere vurdu. Oradan bir su kaynadı. Cebrail (a.s.), ondan abdest aldı.

    Peygamberimiz (a.s.), Cebrail’in (a.s.) abdest alışına bakıyor. Cebrail (a.s.) de namaz için nasıl abdest alınıp temizlenileceğini O’na göstermek istiyordu

    Dirseklerine kadar, ellerini yıkadı.

    Ağzını su ile çalkaladı.

    Burnuna su çekti.

    Sonra, yüzünü yıkadı.

    Başını ve kulaklarının arkasını, ıslak eliyle mesnetti.

    Topuklarına kadar, ayaklarını yıkadı.

    Peygamberimiz (a.s.) de, Cebrail’den (a.s.) gördüğü gibi abdest aldı.

    Bundan sonra Cebrail (a.s.); namazın nasıl kılınacağını Peygamberimize (a.s.) göstermek için, kalkıp onunla birlikte iki rekat namaz kıldı ve bu namazda yüzünün üzerine dört secde yaptı.

    Yüce Allah; Peygamberimizin (a.s.) gözünü, yüzünü güldürmüş, Allah’tan beklediği, gön*lünün hoşlandığı ibadet emri gelmiş bulunuyordu.

    Derin bir inanç ve sevinç içinde eve döndü.

    Yüce Allah'ın kendisine olan üstün ikramını Hz. Hatice'ye haber verdi.

    Hemen elinden tutup, onu suyun yanına götürdü.

    Namaz için nasıl abdest alınıp temizlenileceğini göstermek üzere, Cebrail’in (a.s.) kendisine gösterdiği gibi abdest aldı.

    Hz. Hatice de Peygamberimizin (a.s.) gösterdiği gibi abdest aldıktan sonra, Peygamberimiz (a.s.), Cebrail’in (a.s.) kendisine kıldırmış olduğu gibi, ona namaz kıldırdı.

    Peygamberimiz (a.s.), kendisine peygamberlik geldiği Pazartesi gününde ilk namazı kılmıştı.

    Hz. Hatice de, aynı günde, günün sonuna doğru, ilk defa aynı namazı kılmak mutluluğuna ermişti.
  10. mufto 27 Avatarı
    • |
    • (Bu Mesajın Linki)
    İlk abdest alınması ve ilk namazın kılınması mes'elesi teşekkkür ederim @(ben)