Güncel İçerik

Merhabalar

Engelli haklarına dair tüm içerikten üye olmaksızın yararlanabilirsiniz.

Soru sormak veya üyelere özel forumlarlardan ve özelliklerden yararlanabilmek içinse sitemize üye olmalısınız.

Teksan İnovatif Medikal: Engelliler, Engelli Çocuklar, Hasta ve Yaşlılar için emsalsiz ürünler

[Tartışma] İşitme ve/ya konuşma sorunu olan öğrencilerin eğitim olanakları ve sorunları

andante

Üye
Üyelik
11 Ocak 2005
Konular
23
Mesajlar
755
Reaksiyonlar
0
Evet sevgili arkadaşlar şimdi engellilerle ilgili eğitim veren okulları bir masaya yatırmaya başlayalım artık.

Yalnız bildiğiniz gibi engelli kapsamına bir çok engelli türü girdiğinden isterseniz bunları bir sınıflandıralım. Çünkü zihinsel engelli biri ile işitme engelli yada görme engelli vatandaşlarımızın eğitim ve öğretiminin aynı olmayacağı aşikardır.

İşitme engellilerle başlayalım ve hepsini teker teker inceleyelim, uzun bir konu çorba olsun istemiyorum açıkcası.

Buraya şimdi yazacaklarım işitme engelli vatandaşlarımızın eğitimleriyle ilgili ülkemizde yapılanlardır;

Herşeyden önce milli eğitime bağlı olarak işitme engelliler okulu; ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde eğitim vermektedir. Bildiğim kadarıyla işitme engelliler için bir yüksek öğrenim açısından eğitim veren bir yer şimdilik yok.

Milli eğitim bakanlığı okul öncesi eğitim ve yüksek öğrenim dışında ilköğretim ve ortaöğretim olmak üzere işitme engellilere eğitim verdiğini açıkca dile getiriyor.Birde milli eğitim bakanlığının "kaynaştırma " adı altında normal öğrencilerle birlikte işitme engelli öğrencilerin sosyal hayatı daha iyi tanımaları için bu şekilde bir eğitim verdiğini ileri sürüyor.

Bir işitme engelli öğrenci için sınıflar nasıl olmalıdır? bence üzerinde düşünülmesi gereken konulardan bir tanesi de bu.İşitme engellilerin özel uygun ortamlarda eğitimi sürdüreceği teknik kaliteyi yakalayıp yakalamadığı bence araştırılmalıdır.

Bana soracak olursanız, bunun öyle pek pahalı bir sistemi beraberinde getireceğine inanmıyorum. Yasalar gereği eğitim ve öğretim zorunlu ise işitme engelli öğrenciler içinde onlar eğitim görebilmesi için uygun sınıfların oluşturulması da devletin görevleri arasında olmalıdır. değilse, yakasına yapışmak gerekir diye düşünüyorum ilgili kişilerin.

Bu ilköğretim okullarından mezun olan öğrencilere neler oluyor sonra?

Milli Eğitim Bakanlığına göre;durumu uygun olan öğrenciler İşitme Engelliler Çok Programlı Liselerine veya Endüstri Meslek, Ticaret Meslek ya da Kız Meslek Liselerine Bakanlığımızca sınavsız olarak yerleştirilmektedir.

Durumu uygun olmayanlara neler oluyor?

Ben cevabını bulamadım, araştırın bence......

İstanbul, Kayseri, İzmir, İçel, Ordu, Trabzon, Isparta ve Afyon-Bolvadin'de işitme engellilerin eğitimi için çok programlı lise uygulamasına başlanmıştır diye ekliyor milli eğitim bakanlığı yetkilileri.

Bu illerdeki işitme engelli vatandaşlarımız bunların takipcisi olabilir mi acaba?????

Ülkemizde 48 tane işitme engelliler ilköğretim okulu ile 8 tane İşitme Engelliler Çok Programlı Lisesi bulunduğunu öğrenmiş bulunmaktayım.

Milli Eğitim Bakanlığı yetkililerinin çok etkileyici bir cümlesi var. Buraya aynen aktarıyorum;

Ülkemizde Eğitim almak isteyip, eğitim alamayan işitme engelli öğrenci bulunmamaktadır.

İşitme engelli öğrencilere eğitimin aslında dört yaşında verilmeye başlanması gerektiğini savunan yetkililer, bunu Ankara Kemal Yurtbilir İşitme Engelliler İlköğretim Okulunda verildiğini öne sürüyor.Ve işitme engelli öğrencilere 18 yaşına kadar eğitimin verildiğini dile getiriyor.

İşitme Engelliler Çok Programlı Liselerine veya Endüstri Meslek, Ticaret Meslek ya da Kız Meslek Liselerine Bakanlığımızca sınavsız olarak yerleştirilmektedir yetkililere göre.

Aynı zamanda bu okullarda görev yapan öğretmenlere de bilgi ve tecrübelerini artırmak için her yıl hizmet içi seminerlerin ve kursların düzenlendiğini ortaya koyuyor.

Bunları yeterli bulmayıp;

• İşitme engelli çocukların eğitimi öğretmen el kitabının çıkarılması,
• İşitme engelli öğrenciler için dudaktan okuma programının hazırlanması,
• İşitme engelliler alanında çalışan öğretmenlerin; işitme cihazlarının tamiri, bakımı, aile eğitimi, kaynaştırma eğitimi v.b. konularda işte verimliliklerini bilgi ve tecrübelerini arttırmak amacıyla hizmetiçi eğitim kurslarının düzenlenmesi,
düşünülmektedir diyede sözlerini tamamlıyorlar.

Daha devam edeceğim siz şimdilik bu yazdıklarımı bir anlamaya çalışın. Sanırım sizde benim gibi vay beeeeeee demeden geçemeyeceksiniz.

Devam edeceğim. :D
 
hehehe, andantecim, walla aynen dedigin gibi "vay beeeeeeee" dedim...
"türkiye.deki ishitme engelliler almanya.dakilerden de shansliymish" dedim :)...

uzun zaman önce site üyelerinden sevgili nuran.la isharet dilini ögrenmeyle ilgili ufak bi "anlashmazlik" (anlashmazlik denilemez aslinda, yanlish anlama gibi bisheydi) cikmishti aramizda... bunun ardindan kücük bir arashtirma yapmishtim ve görmüshtüm ki: birakalim türkiye.yi, "gelishmish ülkeyim" diye gecinen yerlerin bircogunda bile oldukca büyük sorunlari var ishitme engellilerin... iletishim sorunu malum zaten, bir de "bundan dogan" egitim sorunu... sitemizin ishitemeyenlere ayrilmish bölümünü firsat buldukca takip ediorum ama bu sorunlarin dile getirildigini pek göremedim :?... belki de gözümden kacmishtir...

herneyse, konuyu ele aldigin icin teshekkür ediorum, ve arashtirmalarinin devamini sabirsizlikla bekliorum...
 
Hocam devam...

Ben de işitme engellilerin ve Dil ve Konuşma sorunu olanların eğitim olanakları ile ilgili olarak birkaç araştırma yaptım

İşitme engellilerin genel nüfusa oranı 0.37 (yaklaşık 280 bin kişi),
Dil ve Konuşma sorunu olanların ise 0.38 (yaklaşık 280 bin kişi),

Ülkemizde yaşayan işitme engellilerin;
% 33,01'i eğitim olanaklarından yararlanamadığından
% 38,60'ı kamuya açık alanlarda görsel uyarı işaretlerinin yeterli olmamasından
% 57,76'ı devletin sağladığı imkanların yetersiz olmasından
% 52,83'ü özrüyle ilgili teknolojiye uygun aletlerin alınamamasından
% 38,19'u toplumun yardımcı olamamasından
şikayetçiymiş.

Ülkemizde yaşayan dil ve konuşma sorunu olanların;
% 45,06'sı eğitim olanaklarından yararlanamadığından
% 39,15'i kamuya açık alanlarda görsel uyarı işaretlerinin yeterli olmamasından
% 58,87'si devletin sağladığı imkanların yetersiz olmasından
% 45,48'i özrüyle ilgili teknolojiye uygun aletlerin alınamamasından
şikayetçiymiş.
K: T.C. Engelli İstatistikler 2003

İşitme engellilerin eğitimi konusunda, bu işin en yetkili muhteremin bakış açısını yansıtması açısından bir haber:

  • İşitme Engelliler ve Aileleri Derneği lise giriş sınavına işitme engellilerin de belli koşullarla alınması için, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehabilitasyon ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü İşitme Engelliler Şube Müdürlüğü’ne bir dilekçe ile başvuruyor.
    Daha sonra Dernek üyelerinden birkaç yetkili 24 Mart’ta Ankara’ya gidiyorlar. Yukarıda adı geçen Milli Eğitim Bakanlığı İşitme Engelliler Şube Müdürü Recep Güney’le dilekçedeki konuları görüşüyorlar.
    Görüşmelerin sonunda Recep Güney aynen şöyle diyor: ‘’ Ne diye uğraşıyorsunuz? Allah onları öyle yaratmış. Allah’ın veremediğini siz mi vereceksiniz ? 124 Murat ile Mercedes’i yarıştırmak istiyorsunuz. Bu çocukları neden lise giriş sınavlarına sokmak istediğiniz anlayamıyorum?‘’
    K: Yavuz Kocaömer
Vay be! :)
 
kaynak' Alıntı:
’ Ne diye uğraşıyorsunuz? Allah onları öyle yaratmış. Allah’ın veremediğini siz mi vereceksiniz ? 124 Murat ile Mercedes’i yarıştırmak istiyorsunuz. Bu çocukları neden lise giriş sınavlarına sokmak istediğiniz anlayamıyorum?‘’

hep kara kara tablolar çizmekten sıkıldım ama en yetkilinin bakış açısı içler acısı olmaktan öte tehlikeli ve hastalıklı. sistem bu mantalitede insanların en yetkili olmalarının yolunu açacak kadar içler acısı.
 
Bu konunun önemsenmesinden dolayı gerçekten çok mutluyum. Devam edeceğim tabii.

Burada bilimsel anlamda bilgiler vermeye çalışırken, gerçekten bu konuda şikayetleri olan insanların yaşadıklarıyla pararel bir çizgi de gidebilirsek anlamak çok daha kolay olacaktır.

Bu açıdan baktığımızda sevgili oturanboğanın bir cümlesi benim yazdıklarımla çelişiyor. İşte amaç çelişen yerleri bulabilmek, sorumlularına ulaşabilmek olmalıdır diye düşünüyorum.

Ne mi çelişiyor?

Bakın benim araştırmamda deniliyor ki;

Ülkemizde Eğitim almak isteyip, eğitim alamayan işitme engelli öğrenci bulunmamaktadır.

Ve oturanboğanın istatistik bilgilerinde ise şu var?

Ülkemizde yaşayan işitme engellilerin;
% 33,01'i eğitim olanaklarından yararlanamadığından şikayetçiymiş.

Kuşkusuz bu bilgileri verdiğimiz sürece fikir tartışmaları çıkacaktır. kaynaştırma yöntemine iyi diyenler olduğu gibi yanlış bulanlarda pekala bulunabilir.

Burada daha önemli olan işitme engellilerle yola çıktık, ki ben şu anda tüm engelli guruplarının Türk eğitim sistemindeki yerini araştırıyorum,bu vatandaşlarımızın bu koşulda Türkiye genelinde yapılan istatistik sonucuna göre; engellilerin yüzde otuzaltısının okuma yazma bilmiyor sonucuna pek uymadığı.

Bu sonucu diğer engelli vatandaşlarımız mı oluşturuyor yoksa??? :D

Ben yine işitme engelli vatandaşlarımızın eğitimiyle ilgili bilgilere devam edeceğim. İnanın araştırdıkça şaşırmaya devam ediyorum. :D
 
1997 genel nüfüs sayımına göre 135.500 öğrenim çağında işitme engelli vatandaşımız var. Aradan yaklaşık bir on yıl geçtiğine göre bu sayı kesinlikle çok daha fazladır.Bu araştırmanın yapıldığı on yıl öncesinde durum daha mı iyiydi acaba diye sormadan edemiyorum.

Çok büyük bir değişiklik olmadıysa, hatta işler daha da kötüye gittiyse birileri yine suçludur bu anlamda. En büyük suç yine bizde diye algılıyorum,peşinde olduk mu bu bilgilerin ve hesap sorabildik mi acaba?

Bakın yasa gereği, ilköğretimi bitiren işitme engelli öğrenciler sınavsız, Endüstri Meslek Liseleri,Kız Meslek Liseleri,Ticaret ve Turizm Meslek Liselerine yerleştiriliyormuş.

Güzelllllllll, güzel de;

Bu okullarda kültür ve atölye derslerine giren öğretmenlerin özel eğitim ve formasyonlarının olmayışı yüzünden bu öğrencilerin isteklerine karşılık veremediklerini Milli Eğitim Bakanlığı açıkca dile getirmiş.

Yiğitçe bir dürüstlükte bulunmuş açıkcası,ama bütün bunları 1995 yılından önceki eksiklikler olarak görmeye de devam ediyor. Bakanlığa göre bu yıldan sonra işitme engelli öğrenciler için açılan çok kapsamlı liselerle kırsal kesimden gelen öğrencilerinde eğitim hakkı korunduğu gibi, kültür derslerininde bu okullar kapsamının içersine alındığını ve eğitmenlerin hizmet içi kurslardan geçtiğini savunuyor.

Kısacası bu çok programlı lise, işitme engelli öğrencilerin başarılarına başarı katmış.

Var mı aramızda bu okullardan mezun olan arkadaşlar????

Yüksek öğrenime gelince;

İster bu çok kapsamlı liselerden yada diğer normal liselerden mezun işitme engelli öğrenciler için Eskişehir Anadolu Üniversitesi Engelliler Entegre Yüksek Okulu'nda yüksek öğrenim de kontenjan varmış.

Ne okuyacak bu okulu kazanan işitme engelli öğrenciler derseniz hemen yanıtlayayım;

• Yapı Ressamlığı Ön Lisans Programı
• Bilgisayar Operatörlüğü Ön Lisans Programı
• Grafik Sanatları Lisans Programları
• Mimarlık Lisans Programları

Üstelik bu bölümler özel yetenek sınavıyla öğrenci alıyormuş.

Ve inanın daha bir çokkkkkk yüzümü güldüren güzel olaylar da var. Onu da sonra yazayım.
:D

Ülkemizdeki işitme engelliler ilköğretim okulları adı, e-posta, ve telefon numaraları;Tıklayın ve ulaşın

Kaynak



ÜLKEMİZDE İŞİTME ENGELLİLERİN EĞİTİMİ

Özel eğitim okullarında işitme engellilere okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde eğitim verilmektedir. Okul öncesi eğitimi dışında her kademede, işitme engelli öğrenciler yatılı ve gündüzlü olarak eğitim görmektedir. İşitme engelli çocukların okul öncesi eğitimlerinde, çocuklara günlük yaşamda gerekli bazı temel davranışlar kazandırılmakta ve ilköğretime hazırlanmaktadır. İşitme engellilerin orta eğitimlerinin normal orta ortaöğretim kurumlarında sürdürmeleri teşvik edilmektedir. Böylelikle akranlarıyla sosyal ve duygusal yönden hayatı paylaşımları sağlanmaktadır.

İşitme engelli çocukların eğitimlerinde ortam düzenleme, eğitim kalitesini büyük ölçüde etkilemektedir. Sınıfların yalıtımı, uygun araç-gereç ile donatımı ve çocukların bireysel-grup işitme cihazları ile eğitimi faaliyetlerine katılımları esastır. Bakanlığımız işitme engelliler okulları ve işitme engelliler özel sınıflarının uygun eğitim ortamlarına kavuşturulması yönünde yürüttüğü çalışmaları devam ettirmektedir. İşitme engelliler ilköğretim okullarında dudaktan anlama ve ses eğitimi çalışmaları, Türkçe dersi içinde ve çocukların davranış gelişimlerine uygun olarak düzenlenmektedir.

İşitme engelliler ilköğretim okullarından ve özel sınıf kaynaştırma programından mezun olan öğrencilerden durumu uygun olanlar İşitme Engelliler Meslek Liselerine veya Endüstri Meslek , Ticaret Meslek ya da Kız Meslek liselerine Bakanlığımızca sınavsız olarak yerleştirilmektedir. Meslek eğitimi başlıca; el sanatları-çiçek, giyim, metal işleri, ağaç işleri, makine ressamlığı, bilgisayar, elektrik vb alanlarda verilmektedir.
2002-2003 verilerine göre işitme kaybı olan 4/18 yaşı grubundaki çocuklara eğitim-öğretim hizmeti veren Bakanlığımıza bağlı 49 işitme engelliler ilköğretim okulunda 6133 öğrenci,14 işitme engelliler meslek lisesinde 850 öğrenci olmak üzere toplam 6983 öğrenci eğitim görmektedir. 2003-2004 verilerine göre 71 özel eğitim sınıfında 847 işitme engelli öğrenci, kaynaştırma eğitiminde ise 1579 sınıfta 2146 öğrenciye eğitim-öğretim verilmektedir.

Örgün eğitim imkanlarından yeterince veya hiç faydalanamamış 15-45 yaş arası işitme engelli genç-yetişkinler için de yeterli sayıda talep olduğu zamanlarda okuma-yazma öğretimi ve meslek kursları düzenlenmektedir. Yeterli sayıda müracaat olduğu takdirde (en az 10 kursiyer) bu yıl da 30.06.2003-29.08.2003 tarihleri arasında Ankara Altındağ Yahya Özsoy İşitme Engelliler Okulunda Okuma Yazma kursu açılacaktır. Kursiyerlerin yeme, içme ve barınma ihtiyaçları okul tarafından karşılanacaktır.

İşitme engellilere yönelik eğitim-öğretim hizmeti veren Bakanlığımıza bağlı okullardaki idareci, öğretmen ve personelin işte verimliliklerini, bilgi ve görgülerini arttırmak, bilim ve teknolojideki gelişmelere uyumlarını sağlamak amacıyla hizmetiçi eğitim kurs ve seminerleri yapılmaktadır. Bu seminerler yapılırken üniversitelerin bu alanda uzmanlaşmış birimleriyle işbirliği yapılmaktadır.

İŞİTME ENGELLİLER MESLEK LİSELERİNİN AÇILIŞ AMACI

İşitme engelli öğrencilerin devam ettikleri meslek liselerinin sayısının çok oluşu ile kültür ve atölye derslerini veren öğretmenlerinin özel eğitim ve bu çocukların özel ihtiyaçları konusunda eğitim formasyonlarının olmayışı vb. sebeplerle işitme engelli öğrenciler bu meslek liselerinde başarısız duruma düşmekte ve öğrenimlerini sürdürememekteydiler.

İşitme engelliler meslek liselerinin açılmasıyla kırsal kesimden gelen öğrencilere yatılılık imkanının yanı sıra, kültür derslerinin bu okullarda ve alanda yetişmiş veya hizmetiçi eğitim görmüş öğretmenler vasıtasıyla verilmesi sağlanmaktadır. Gerektiğinde laboratuar niteliğinde de olsa tüm öğrencilerin faydalanabileceği şekilde cihazlandırma yoluna gidilebilmektedir.

İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN ÜNİVERSİTE EĞİTİMİ

İşitme engelliler meslek liselerimizden ya da kaynaştırma eğitimi yoluyla normal lise ve dengi okullardan mezun olan işitme engelli öğrencilerimize Eskişehir Anadolu Üniversitesi Engelliler Entegre Yüksek Okulu’nda yüksek öğrenim yapma imkanı bulunmaktadır. İşitme engelli öğrenciler bu okulda;
- - Yapı Ressamlığı Ön Lisans Programı
- - Bilgisayar Operatörlüğü Ön Lisans Programı
- - Seramik Sanatlar Lisans Programı
- - Grafik Sanatlar Lisans Programı
- - Mimarlık Lisans Programı

alanlarında eğitim-öğretim görmektedirler. Bu okullara giriş Ö.S.S. sonuçlarına göre ön kayıtla ve özel yetenek sınavları ile yapılmaktadır.
Ayrıca Üniversite sınavını. kazanıp da normal öğrencilerle birlikte yüksek öğrenim yapan öğrencilerimiz de bulunmaktadır.

İŞARET DİLİ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALAR

Konuşmayı ve anlamayı yapamayacak kadar işitme kaybı fazla olan yetişkin işitme engelliler için Türk İşaret dilinin yaygınlaştırılması çalışmaları Özürlüler İdaresi Başkanlığının koordinatörlüğünde M.E.B., Başbakanlık Atatürk Dil Tarih Kurumu Başkanlığı, Hacettepe Üniversitesi ve İşitme Engelliler Milli Federasyonunun katkılarıyla proje çalışmaları devam etmektedir.

Kaynak
 
Açıkcası sevgili baben, ben rakamlara takmış durumda değilim.Taktığım çok daha farklı durumlar var. İster istemez rakamları kullanmak zorunda kalıyorsun, çarpıcı noktaları ön plana çıkartabilmek için. Ama dediğini anlamamış değilim ve sana katılıyorum.

Dillerine doladıkları çok meşhur çok amaçlı liseler nerede diye de bir araştırma yaptım.

  • İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSELER
    ADI ADRESİ TELEFON
    AKDENİZ İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, İÇEL, 0324 229 34 41
    SENİRKENT İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, İSPARTA, 0246 511 29 99
    İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, İSTANBUL, 0212 525 65 67
    EVER İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, BOLVADİN, 0272 216 10 70
    MERT ÖZTÜRE İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, İZMİR, 232 687 10 27
    İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, KAYSERİ, 0352 337 28 82
    NURİYE-HALİT ÇEBİ İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, ORDU, 0452 233 11 05
    ÇAMLIK İŞİTME ENGELLİLER ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, TRABZON, 462231 1140
İstanbul da yaşadığım için oraya gitmeyi düşünüyorum açıkcası. Bence en iyi, benim açımdan, çözüm; kendi gözlerimle görmektir. Ancak hangi zaman diliminde gideceğimi bende bilmiyorum.

Gittiğim zaman en ince ayrıntılarına kadar yazacağımdan emin olabilirsiniz.

Ya da burada yazılı diğer illerdeki çok amaçlı liselere ilgili üyeler giderek bizlere bilgi verirler diye düşünüyorum.

Asıl tartışma ve çözüm getirebilirsek, elimizde yeterli verilerin olmasıyla söz konusu olacaktır. Yoksa, kaynaştırma yöntemi iyidir yada değildir şeklindeki bir fikir tartışması önemsizdir demiyorum ama bir yerde kişisel düşüncelere girer.

Bir şekilde canı yanmış biri bunu ters bulabilirken, tam tersi faydasını görmüş birisi de tam tersini savunabilir. Bizler şu anda elimizdeki mevcut koşullarda neler yapılıyor? bunlardan haberimiz var mı, gibi sorulara yanıtlar bulabilsek çok daha iyi olur diye düşünüyorum.
 
Doğuştan işitme engelliler ile sonradan işitme kaybı geçirenler arasında büyük fark var. Eğitimciler iki gruba ayrılıp farkli sistem uygulasınlar. Doğru mu arkadaşlar?
 
Özel eğitim gerektiren öğrencilerin okullara erişiminin devlet tarafından karşılanması:

[size=4]T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü

Sayı: B.08.0.ÖRG.0.20.01.01/4206
Tarih: 15.09.2006
Konu: Engelli Öğrencilerin Ücretsiz Taşınması


………………… VALİLİĞİNE
(İl Milli Eğitim Müdürlüğü)

İlgi : Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 23/11/2004 tarih ve B.08.0.ÖRG.0.20.01.04.120/4537 sayılı Bakanlık Oluru.


Özel eğitim gerektiren öğrencilerin okullara erişiminin sağlanarak okullara gelmesini teşvik etmek ve eğitime devamlarını sağlamak amacıyla Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı ile “Özel Eğitime Gereksinim Duyan Öğrencilerin Okullara Erişiminin Sağlanması İçin Ücretsiz Taşınması Projesi” hazırlanarak 2006-2007 öğretim yılı için Başbakanlık Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğünden kaynak temin edilmiştir.

Proje 18 Eylül 2006’da başlayıp 2006-2007 öğretim yılı sonuna kadar sürecektir.

Bu tarihler arasında özel eğitim okullarında (görme, işitme, ortopedik ve zihinsel engelliler ile otistik çocuklar eğitim merkezleri) öğrenim gören gündüzlü öğrenciler ile ilköğretim okulları bünyesinde açılan özel eğitim sınıflarındaki engelli öğrencilerin ücretsiz taşınması yapılacaktır.

Projenin izlenmesi Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı ve Genel Müdürlüğümüzce; uygulama ise Genel Müdürlüğümüzce yürütülecektir.

Bu sebeple;

1- Valiliklerce, özel eğitim okullarında öğrenim gören gündüzlü öğrenciler ile ilköğretim okulları bünyesinde açılan özel eğitim sınıflarında öğrenim gören engelli öğrencilerin ücretsiz taşınması için il/ilçe millî eğitim müdürlüklerinde öğrencisinin taşınacağı okul müdürü veya müdür yardımcısının da bulunacağı bir komisyon kurulması,

2- Ücretsiz taşınacak öğrencilerin, mesafenin ve taşınan öğrencilerin özür grubuna göre servis araçlarında yardımcı personel bulundurulup bulundurulamayacağının bu komisyon tarafından belirlenmesi ve ihalede bu şartlarda göz önünde bulundurulması,[/size]

[size=4]T.C.MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü

Sayı : B.08.0.ÖRG.0.20.01.08-510/
Konu : Engelli Öğrencilerin Ücretsiz Taşınması

3- Mecbur kalınmadıkça her araçta 10 öğrencinin altına inilmemesi,

4- Taşıma işinin 18 Eylül 2006 tarihinde başlayacak şekilde 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleri doğrultusunda ve Okul Servisleri Araçları Hizmet Yönetmeliği çerçevesinde ihale edilmesi,

5- İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerince Ziraat Bankası Şubelerinde “Özel Eğitime Gereksinim Duyan Öğrencilerin Okullara Erişiminin Sağlanması İçin Ücretsiz Taşınması Projesi” adı altında sadece bu proje için hesap açılması,

6- Ödemelerde aksaklık olmaması için aylar itibariyle ihtiyaç duyulan ödenek miktarının (KDV dahil), açılan hesap numarasının, taşınan okul ve öğrenci sayılarının ekteki forma göre doldurularak 16 Ekim 2006 tarihinde Bakanlığımızda (Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü) olacak şekilde gönderilmesi,

7- Projede herhangi bir aksama olmaması için gerekli her türlü tedbirin Valiliklerce alınmasının temini hususunda bilgilerinizi ve gereğini arz ederim.


ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN ÜCRETSİZ TAŞINMASI FORMU

İL :
İLÇE :
OKUL ADI :

Ziraat Bankası
Şubesi :
Hes.No :

Aylar Öğrenci Sayısı Özür Grubu Gün Sayısı Ödenek Miktarı
(% 8 KDV Dahil)
Eylül
Ekim
Kasım
Aralık
Ocak
Şubat
Mart
Nisan
Mayıs
Haziran


NOT : Her okul için ayrı form doldurulup onaylanacaktır.[/size]

Bu işin peşinde olun arkadaşlar, Çocukları engelli olup okula gönderen tüm arkadaşlara duyrulur. Ya da eğitim gören tüm engelli öğrenci arkadaşlarımıza
 
Ben İşitme Engelliler Lisesinde (Kayseri) Okudum tabii özel bir okul değil devlet okuluydu, Sizlerin bildiğiniz liselerden çok fark var hem verilen dersler ve verilen eğitim şeklinden...
Ders öğretmenleri işitme engellilerle hiç iletişim kuramıyordu ne işaret biliyor ne de nasıl anlatılacagını biliyordu (Burada devletin hatası var, İşitme engelliler öğretmeni hiç yoktu bir öğretmen dışında) Derslerden biri aynen şöyle geçmekte, Matematik dersinde öğretmen kitapta yazılanı aynen karatahtaya yazar 10 dk boyunca. Yazdıkdan sonra bunları şimdi defterinize yazın der ve bizlerde bir şey anlayamadan yazmaya devam ederız aynı tahtadaki yazılanları defterımıze fotokopi yapar gıbıydık. Öğretmen daha sonra şu şöyle olur boyle olmaz gibi zar zor anlatıyordu işlemlerın nasıl yapıldıgını gerci bende bir şey anlayamamıştım...Diğer derslerde aynen boyle gecmekteydi. Öğrencilerin çoğuda daha once ozel eğitim almamış olamlı ki yazılanlarıda anlayamıyorlardı, Hoca sorar herkes anlamış gibi başını sallardı :) Öğretmende yenıden anlatmamak ıcın ne anladınız dıye sormazdı :)...Peki bu durumda öğrenciler nasıl sınıflarını nasıl gecti ? Hoca onceden soruları verir 15 soru falan, 5 Tanesi cıkacak... Herkes bu soruların cevabını ezberler dolayısıyla ezberledıklerının ne anlama geldgınıde bılmıyorlardı, Öğrencilerin çoğu sınıfı boyle gecer hocalarda okulda bırakmak ıstemez, Notu çok ama çok düşük olanı ancak okulda bırakırlar. İlkokulu bile bitiremeyecek bir öğrencinin lisede boyle kolayca mezun olduguna çok şahit oldum... Ulaşımda ise sorun yoktu zaten okul yatılı bir okuldu aileler bakamayacagı cocuklara devlet baksın diye okullara gonderır bır anda da bakımevi gibi gorunmekteydi bizim okul.Şimdi de durum hiç değişmemiş hala aynı her şey. Ama bazı okulları ayrı tutacağım örneğin İÇEM oradan mezun olanlar ile devlet liselerinden mezun olan işitme engelliler arasında cok fark var. İÇEM de okuyanlar daha iyi eğitim almış. Çünkü orada öğretmenlerin hepsi özel eğitim almış öğretmenlerdi. Devlet bütün işitme engelliler okullarına böyle özel eğitimciler alırsa işitme engellilerin eğitim standardı yükselir. Burada önemli olan öğrencinin Okul öncesi eğitim ve İlköğretim hayatı boyunca özel eğitimciler tarafından öğretilmesidir .Şu an Liseden mezun olmuş pek çok işitme engellinin ilkokulu bile zor bitirecek kadar eğitim aldığını görüyorum...

Bu arada Andante Boyle bir konuyu gündeme getirdiğin için çok teşekkür ederim...
 
mrh arkadaşlar bir işitme engelli olarak ilk öncelikle kendi egitimim hakkında kısa bir bilgi verecegim...

Ben ilk,orta ve lise egitimimi normal okullarda tamamladım her ne kadar ilk başta bir çok sıkıntılarla karşılaşsamda daha sonraki zamanlarda ortama uyum sagladım bunun için hiçbir zaman özel egitim almadım ailemin destegiyle ve cesaretiyle egitim hayatımı teşekkür ve takdir belgeleriyle tamamladım...

Ben ilkögretime yeni başlayacak tüm işitme engelli ögrencilerin normal okullarda okuması gerektigi düşünüyorum çünkü bunun birçok nedeni var ve aşagıda ki çözüm önerimi siz saygıdeger üyelerimizin ve toplumun beklentilerini karşılayacak şekilde hazırladım....

1-Her normal okulda işitme engelli ögrenciler için ayrı bir sınıf oluşturulmalıdır ve böylece normal ögrencilerin velileri ben çocugumun işitme engelli ögrenciyle okumasını istemiyorum diyemeyecektir normal ve işitme engelli ögrenciler aynı okulda olmalarına ragmen ayrı sınıflara ayrılacaktır (her okulda olmayabilir işitme engelli ögrenci sayısına göre degişebilir)

2-Çok yakında işaret dili seçmeli yabancı dil olarak normal okullarda okutulmaya başlayacak böylece işitme engellilerin normal okullarda okuması gitgide yaygınlaşacak normal ögrencilerle işitme engelli ögrenciler arasında ki karşılıklı iletişim daha da gelişecektir ve tüm türkiye tarafından benimsenecektir.

3-Yaz döneminde işitme engelli ögrencilerin okul başarısı için dudak okuma kursları rehebilitasyon merkezleri işaret dili kursu egitimi devletçe açılabilir yada bu işi gönüllü yapabilecek özel sektörde olabilir bu konuda sivil toplum kuruluşlarına büyük görevler düşmektedir.

4-Normal okullarda işitme engelli ögrenciler için ayrılan sınıflara İşitme engelli ögrencilerin okuma-yazma ögrenebilmesi zor oldugu için bu işi iyi anlayan onların dünyasını daha yakından tanıyan işaret dili bilen bir ögretmen getirilecek.

5-Teneffüslerde,okul idarecilerinin düzenleyecegi sosyal etkinliklerede işitme engelli ögrenciler katılacak ve normal ögrencilerle arasında ki iletişim kurma yetenegi gelişmeye başlayacak ve işitme engelli ögrenciler zamanla sosyal ortama uyum saglayacaklardır ve toplum işitme engelli vatandaşlarımızı yavaş yavaş kabullenmeye başlayacaktır...

Az önce sizlere işitme engelli ögrencilerin neden normal okullarda okuması gerektigini ve çözüm önerilerimi ilettim ASIL HAYAT OKULDAN SONRA BAŞLAR

Yorumlarınızı bekliyorum arkadaşlar..
 
Sevgili aynalı,

Herşeyden önce işitme engelli bir vatandaş olarak eğitim ve öğretim hayatınızı normal bir okulda tamamlamış olmanızdan ötürü sizi kutluyorum. Kuşkusuz zor olmuştur mevcut olan bu koşullarda.

Ancak bana göre şanslı birisiniz ki, iyi bir aileye sahipsiniz. Ailenin her durumda önemli olduğuna inandığım için, engelli çocuğa sahip olan ailelerinde zor koşullarına rağmen ilk önceliği çocuklarını oldukları gibi sevmek ve kabul etmekle ilk adımı attıklarına inanıyorum.

Sözlerim yanlış anlaşılmasın, bana göre engellilerin ilk adımlarında ailenin önemi son derece önemli. Bizler sakınmayı, sevmek ve korumak adına yaparken farkında olmadan engelli çocuklarımızın birey olmasındaki ilk zorluğu ailelerle oluşturmaya başlıyoruz. Bu ayrı bir konu tartışılır elbette.

Önerileriniz bana göre son derece önemli, söyleyecek bir şey bulamıyorum açıkcası.

Dudak okuma ve işaret dilinin pek çok kişi tarafından biliniyor olması bana göre de iletişimin daha güçlenmesinde fayda sağlayacaktır.

Aynı zamanda hangi engel gurubu olursa olsun engelli öğrencilerle olmayan öğrencilerin aynı okul binasında eğitim ve öğretimine devam etmelerini de son derece doğru bulduğumu söyleyebilirim.

Bu konuda belki de yaşadığım bir olay bu şekilde düşünmemi sağlıyor.

Çocukluk dönemimin en sevdiğim kişisi işitme engelli arkadaşımdı. Açıkcası ne dudak okumayı ne de işaret dilini hiç bilmememe rağmen çocukluğun o temiz dünyasında beden dilimizle, duygularımızla arkadaşlığımız hep devam ettirdik.Kahkahalarla güldüğümüzü de hatırlıyorum. Ta ki onun aynı yaşta olmamıza, bizim okula onun evde oturmasından dolayı, ailesinin araştırmalarıyla işitme englliler okuluna başladığı güne kadar.

Bizler onunda okula gideceğini öğrendiğimizde çok sevinmiştik. Ne kaynaştırma diye bir kavram vardı nede bir şey. sadece Göztepe işitme engelliler ilkokulu vardı ve bu bizim için harika haberdi.

İlerleyen senelerde arkadaşımla ister istemez bağımız kopuverdi. Çünkü gün geçtikçe içine kapanmaya başladı. Belli bir süreden sonra bizleri, ben de dahil olmak üzere istemez oldu. Gittiği okulda tümü işitme engelli insanların arasında bizlerin farklılığının farkındalığına vararak soyutladı kendisini. Çocukca bir davranıştı ama oldu....

Bu sebeple bu farklıymış gibi algılama biçimi demek olan ayrıştırma okullarını bence de birleştirmeliyiz.Hepsi olmasa da bile en azından bazılarını.

Şimdi sizlerle örnek bir işitme engelli okulun linkini vereceğim. İnsan gördüğünde keyfi yerine geliyor. Hadi hep beraber keyiflenelim.

Kocasinan İşitme Engelliler Çok Programlı Lisesi
 
Yukarıda işitme engelliler okulunda yaşadıklarımı yazmıştım işte o okul sevgili andante'nin yukarıda linkini verdiği okuldur...Yazılanları okuyunca insan tabii keyiflenir işitme engellilere ne güzel eğitimler veriliyor diye ama gercekten öyle mi? İnsana keyif verecek gercek bir işitme engelliler okulu bildiğim kadarıyla sadece Eskişehir'de bulunan İÇEM. Keşke bütün işitme engelliler okulları İÇEM gibi olsa şu an işitme engellilerin eğitim standardı çok yükseklerde olurdu...
 
Sevgili sessiz 38

Umarım bir zamanlar okuduğun bu okul artık burada yazıldığı gibidir. :D
 
andante' Alıntı:
Sevgili sessiz 38

Umarım bir zamanlar okuduğun bu okul artık burada yazıldığı gibidir. :D

Geçen ay okulu ziyarete gittim malesef değişen hiç bir şey yokmuş...
 
işitme engelliler okulunda çalışan işitme engelli bir öğretmen olarak okudum yazdıklarınızı....
bende işitme engelli olarak ama normal okullarda okudum .....
karşılaştığım zorluklar başka bir başlık...
ülkemizde işitme engellilerin eğitimi maalesef ama maalesef yeterince önemsenmiyor...
çocuk sekiz yaşına gelmiş diyorum babasına okula gönder_hocam uzak...
diyorum yatılı_hocam yapamaz boşver bunu....
gelde delirme....
çocuklar okula normal çocukların yaşında başladığı için çok geç oluyor çooooook
adam getirmiş iki kızını geçen yıl...
okula getirdikten sonra öğrendikki biyonik kulak ameliyatı varmış...kızları aldı ankaraya....3ay uğraştı...
demişler yaşları büyük ...
bi iki yıl erken gelseydi okula....ahhh...ahhhh...
dudaktan anlama eğitimi konuşma eğitimi ses eğitimi.... kavram eğitimi hepsinin ayrı ayrı uygulanması gerekiyor....
nerde....
programda müzik dersi var....
ilginç çok ilginç....
ben kesinlikle öğrencilerimle iletişim sorunu yaşamıyorum ama diğer arkadaşlar......
inanın aileyle iletişim yok çevreyle yok haftasonu eve giden yatılı öğrenci pazartesi geldiğinde başlıyor bütün haftasonunu bana işaret dili ile anlatmaya....
ya o kadar kolay ki....
aileleri de anlamıyorum insan evladının dilini öğrenmez mi ya...
ama çoğu köylerden geliyor çocukların aileler kalabalık....önemsemiyorlar işitme engelli çocuğu....
ben bile konuşuyor olmama rağmen toplumda işitme engelimle ilgili sorun yaşıyorum....
isterdim ki işitme engelli de olsa konuşamıyorda olsa normal bir sosyal hayatı olsun öğrencilerimin...
birisi bitirmiş kız meslek lisesine kayıt yaptırmış
ilk dönemin sonunda bıraktı...
sordum bütün dersleri zayıf gelmiş...
zor ikna ettik dönmeye
öğretmenler normal öğrenci gibi algılamış...
ama olmaz ki....
bazı öğrenciler kendilerini ifade edemedikleri için sinirli....onlara yaklaşırken öyle dikkatli olmak gerekiyor ki....her öğretmen yapamıyor bunu....bazen farketmiyorlar bile...
ama olmaz ki...
küçük olanlar birazda farkında değiller işitme engelli olduklarının...
hele yusufum....dudaklarını oynata oynata gözlerimin içine bi bakışı var ki...
dudaklarını hızlı hızlı oynatıyor ama kesinlikle ses yok sanıyor ki normal insanlarrdada öyle....sonrada benim anlamış olmamı bekliyorrr....
eee yusuf sen anlat bakalım öyle olmadığını farkettiğinde neler yaşayacağız.....
eskişehir deki içemi görmedim arkadaşlar iyi olduğunu söylüyor...
diyorum niye sadece orası bütün işitme engelli ookulları iyi olamaz mı?...
onların yaptıklarını biz yapamaz mıyız?
daha yazacak o kadar çok şey var ki ....ve yapacak....
(bu arada rekursion sevgilerimle....)
 
Üst Alt